Психологія кольорів у постільній білизні: як вибрати колір, щоб поліпшити настрій і якість сну

Для багатьох людей стандартна біла постільна білизна – досить нудний і одноманітний варіант, тому вони замислюються про купівлю яскравішого і барвистішого комплекту. Під час його вибору важливо враховувати не тільки особисті уподобання, а й сприйняття мозком конкретного кольору. Від цього безпосередньо залежать якість відпочинку і настрій на весь наступний день.

Кольоровий комплект постільної білизни з квітковим принтом

Колір і психологічний стан людини: чи є зв’язок

Психологи в усьому світі проводять безліч досліджень, покликаних визначити, як кольори впливають на почуття і настрій людини. Уже є науково підтверджені дані, які свідчать про те, що наш мозок неоднаково реагує на різні колірні подразники. Так, за допомогою одних можна стимулювати пам’ять і концентрувати увагу, інших – знижувати або підвищувати апетит, третіх – заспокоювати психіку після напруженого дня, четвертих – налаштовувати на довірчий і відкритий лад тощо.

У сучасній психологічній сфері виник спеціальний напрям – кольоротерапія, покликаний у комплексі з традиційними методами поліпшити загальний психоемоційний стан людини в разі стресу, тривожності, дратівливості. Так, синій використовують для активізації процесів гальмування в нервовій системі. Він сприяє заспокоєнню і розслабленню. Але за його великої кількості можна отримати негативний ефект у вигляді розвитку депресії. Тому раціональний підхід потрібен і до кольоротерапії.

Сприйняття кольорів з точки зору психології:

  1. Червоний. Поряд з емоційною викликає надто виражену фізіологічну реакцію – підвищення кров’яного тиску, прискорення пульсу, активізацію слинних залоз і відчуття голоду, втому очей. Наприклад, багато закладів швидкого харчування роблять червоний головним або одним з основних корпоративних кольорів. Він спонукає замовити побільше їжі, при цьому не затримуватися надовго в приміщенні. Впливаючи на периферійну нервову систему, цей колір підштовхує ризикувати, приймати імпульсивні рішення, діяти енергійно й агресивно, чим часто користуються господарі казино. Червоний – не найкращий вибір для житлових приміщень, а в дитячій кімнаті він і зовсім може спровокувати в дитини безсоння.
  2. Жовтий. Миттєво розпізнається і реєструється мозком завдяки високому ступеню видимості. Він стимулює нервову систему, сприяючи чіткості та швидкості мислення. Зокрема, Фабер Біррен, який досліджував побутове застосування колірних гам у 1950-х роках, запропонував зробити телефонні довідники жовтими, щоб спростити монотонну роботу операторів. Колір асоціюється із сонцем, тому налаштовує на оптимістичний і бадьорий лад, стимулює уяву і штовхає до спонтанності. Але яскраво-лимонні тони призводять до занепокоєння.
  3. Помаранчевий. Моментально привертає увагу, тому часто використовується як попереджувальний і маркерний сигнал під час дорожніх і будівельних робіт. Це один з улюблених інструментів маркетологів, щоб “зачепити” клієнтів. Помаранчевий допомагає у творчій діяльності, збільшує приплив кисню до мозку за рахунок прискорення дихання. Для будинку рекомендується вибирати м’які персикові тони, а легкозбудливим людям варто і зовсім віддати перевагу іншій колірній гамі.
  4. Зелений. На відміну від інших кольорів, сітківка ока сприймає його без рефракції. Має заспокійливу і розслаблюючу дію на психіку. Що глибший колір, то сильніше виражений ефект. Відтінки зеленого ідеально підходять для домашнього декору та текстилю, чи то пледи чи то постільна білизна. Товари в зеленій упаковці автоматично сприймаються мозком як природні та екологічні.
  5. Блакитний. Приємний оку, а за тривалого фокусування призводить до зниження кров’яного тиску, сповільнення пульсу і дихання. Блакитний асоціюється з водою, що посилює його заспокійливий ефект. Він здатен зробити людину більш лояльною та довірливою. Маркетологи помітили, що синьо-блакитна гама часто співвідноситься з солодким смаком, тому упаковки цукру і багатьох солодощів виконані в такому забарвленні. Цей варіант добре підходить для домашнього текстилю, зокрема, постільної білизни для спальні.
  6. Пурпуровий. Уособлює велич, царственість, екстравагантність. Традиція підкреслювати високий соціальний статус пурпуровими шатами відома з епохи Стародавнього Риму. Колір доволі неоднозначний через поєднання синіх, фіолетових і червоних тонів, тож у оселі треба використовувати його більш спокійні сливові та лавандові відтінки. Останні розслабляюче діють на психіку, а в спальні налаштовують на романтичний і мрійливий лад.
  7. Рожевий. Зарекомендував себе як колір оптимістів, які дивляться на світ через “рожеві окуляри”. Ця гама доволі пасивна, тому пом’якшує емоції, знижує агресивність і гасить злісний настрій. Психологи радять використовувати рожевий у дитячих кімнатах. У центрах реабілітації та школах для важких дітей він слугує для профілактики аутоагресії та асоціальної поведінки.
  8. Коричневий. Часто називається кольором “заземлення”, адже асоціюється із землею, стовбурами дерев, камінням. Коричневий добре підходить для дому, особливо в комбінації з активними кольоровими гамами, які “приглушує”. Він створює атмосферу доброзичливості, спокою, порядку та безпеки. Коричневий папір для пакування дуже люблять пекарні та косметичні бренди, адже він асоціюється з деревом та екологічною чистотою природи.
  9. Сірий. Втілює нейтральність. Рідко зустрінеш людину, яка назве його найулюбленішим або найненависнішим кольором. Він формальний і відсторонений через відсутність теплого підтону. Класичний сірий наштовхує на похмурі й сумні думки, знижує активність і апетит, тому в домашньому інтер’єрі застосовують його світлі, більш “радісні” відтінки.
  10. Білий. Міцно пов’язаний у масовій культурі з чистотою, доброчесністю, невинністю, відкритістю. Багато медичних пристосувань (бинти, халати тощо) білі, що асоціюється зі стерильністю. Хоч колір і належить до нейтральних, мозок сприймає його холодним, а іноді й відчуженим.
  11. Чорний. З наукової точки зору, визначається як відсутність кольору. У соціумі його заведено асоціювати з негативними явищами та подіями – жалобою, таємницею, темрявою. Але водночас чорний – показник сили, статусності, важливості та елітності. Він не сходить з модних подіумів, багаті люди їздять на чорних лімузинах, а уніформа поліцейських і спецслужб часто виконана саме в цьому кольорі. Крім того, йому не відмовиш у практичності та офіціозі.

Рожевий постільний комплект для дитячої кімнати

Під час вибору колірної гами домашнього текстилю варто враховувати її вплив на психіку й організм загалом. Яскравий червоний може подобатися на вулиці та в місцях, де ви не проводите багато часу. Але постільна білизна або декоративні подушки декоративні подушки такого відтінку дратуватимуть нерви, заважатимуть заспокоїтися і розслабитися після трудового дня.

Як наш мозок реагує на різні кольори

Людське око сприймає колір як випромінювання з різною довжиною хвилі та ступенем відбиття, поглинання і рефракції. Інформація про нього обробляється мозком і має відгук у периферійній нервовій системі. Значна кількість енергії йде на сприйняття теплих кольорів – жовтого, помаранчевого, червоного, враховуючи найбільшу довжину хвилі. На фізичному рівні в людини частішають пульс і дихання, а на психічному – спостерігається стимулювальний вплив на мозок. Холодні ж кольори короткохвильові, тому розпізнаються легше. Тіло реагує на них уповільненням метаболізму, а психіка – розслабленням і заспокоєнням.

Окрім природної реакції, зумовленої фізіологічними процесами в організмі, людина сприймає різні кольорові гами і через призму життєвого досвіду. Існують цілі соціальні конструкти, які з дитинства диктують розуміння того чи іншого кольору. Так, червоний часто асоціюється з небезпекою, адже на світлофорах він – заборонений сигнал. Дівчаткам належить любити рожевий, а хлопчикам – блакитний. Сукня нареченої обов’язково має бути білою, адже це символ чистоти і невинності. За чорним міцно закріпилася слава “траурного”, тому багато людей уникають його в гардеробі, ігноруючи практичність темних речей. Крім того, мають значення особисті асоціації. Наприклад, можна почати негативно реагувати на зелений тільки тому, що це улюблений колір колишнього партнера або корпоративна гама на ненависному робочому місці.

Найкращі кольори постільної білизни для здорового сну і повноцінного відпочинку

Класичне рішення для спальні – білий текстиль. Він створює відчуття свіжості та чистоти. Але важливо звертати увагу на матеріал пошиття. Краще вибирати практичні й дорогі тканини зі складним плетінням ниток, шовковистим блиском або неоднорідною фактурою. Хорошим рішенням стануть шовк, сатин, бамбук, жаккард. Компанія Sontex також пропонує комплекти із сучасних, теплих і довговічних бязі та ранфорса.

Для повноцінного відпочинку і легкого пробудження купіть зелену постільну білизну. Ідеально підійдуть спокійні світлі та оливкові тони. Вони розслаблюють, добре впливають на тиск і чинять загальну релаксуючу дію. Людям, яких мучать порушення сну і нічні жахи на тлі занепокоєння і психічних розладів, варто звернути увагу на сині та лавандові комплекти.

Обираємо колір під настрій і психоемоційний стан

Щоб визначитися з оптимальним кольором, варто враховувати загальний психоемоційний стан. Навіть близькі за гамою, схожі кольори здатні справляти різний ефект на психіку. Так, фіолетовий призводить до наростання роздратування і втоми, що ніяк не налаштовує на відпочинок і відновлення сил перед новим днем. Світло-бузковий і лавандовий, навпаки, допоможуть розслабитися і посприяють міцному сну.

Який настрій привносять різні кольори в атмосферу спальні:

  • пастельні тони (кремовий, ніжно-рожевий, бежевий, оливковий) – безтурботність, затишок, комфорт, ніжність і безтурботність;
  • світло-зелений, салатовий – гармонія, умиротворення, бадьорість вранці;
  • блакитний, синій – моральне зцілення, рівновага, душевний спокій;
  • коричневий – стабільність, приплив життєвої енергії, тепло, впевненість;
  • жовтий, помаранчевий – позитивний настрій, оптимізм, тепло, іскристість;
  • червоний, червоний – романтичний ефект, пристрасть, інтимність (підходить не на кожен день);
  • білий – чистота, спокій, повна розслабленість, бадьорість після пробудження;
  • чорний – відчуття екстравагантності та шику (підійде далеко не всім).

Важливо розуміти, що сам по собі той чи інший відтінок не здатний кардинально змінити самопочуття або психоемоційний стан. Але він може поліпшити або погіршити ситуацію, тому варто грамотно і відповідально застосовувати психологію кольорів на практиці.